היום נדבר על נושא שהוא חדש יחסית בעולם הנדל"ן בישראל, הרישום התלת מימדי. עד לפני כשנתיים מקרקעין בישראל נרשם בצורה דו מימדית, כלומר קרקע (עם מידות אורך ורוחב), וכל הקרקע מתחתיה בעומק והאוויר בגובה מעליה שייכת לה.
צורת הרישום והבעלות הזאת יצרה קשיים בעולם המשפטי. דוגמא חשובה הייתה כאשר נחפרו מנהרות הכרמל בעומק של עשרות מ' מתחת לבתי תושבים. היה צורך להפקיע את השטח מתחת לקרקע, ואז בדיון על אופי ההפקעה, המימוש שלה, הפיצויים המגיעים בגינה היו קשיים אמיתיים ליצר פתרונות ותשובות מוחלטות. כן הייתה בעיה לרשום את שטח המנהרה בנפרד מחלקות התושבים.
כעת ישראל מתחילה את עבודות המטרו, אשר צפויות לעבור מתחת לבתים ומבנים רבים ולהשתמש בחלק מהמקרקעין.
לכן, לפני כשנתיים חוק המקרקעין שונה, וכיום ניתן לפצל את החלקה גם לגובה ולייצר חלקה תלת מימדית, כלומר חלקה עם אורך, רוחב וגובה.
בצורה זו ניתן יהיה לרשום את מנהרות המטרו או הרכבת הקלה, ניתן יהיה לרשום חניונים ציבוריים אשר נמצאים מתחת לבניינים פרטיים, ניתן יהיה לרשום מקלטים ציבוריים, גשרים ועוד.
למי שייכת האדמה מתחת לבניינים?
האם כל חלקה תהפוך להיות חלקה תלת מימדית?
לא. ברירת המחדל הייתה ונותרה חלקה עם רישום רגיל, של מידות אורך ורוחב אשר מחזיקה בכל העומק ובכל הגובה במרחב. במידה ויעלה הצורך להפקיע חלקים מתוך החלקה מעל או מתחת לקרקע, תוכן תכנית לרישום הכוללת את החלקות התלת מימדיות ובנסח הטאבו של החלקה המקורית יופיעו "גריעות" מהחלקה, ולחלקות התלת מימדיות יהיו נסחי טאבו עצמאיים שיכילו הפנייה לחלקת המקור ממנה הגיעו.
זהו תחום חדש ומעניין, שצפוי להשפיע כמעט בכל מקום בו עוברת המטרו, מתחת למבנים פרטיים.
שמאית מקרקעין יעל סער סמנכ"ל אנגלו סכסון תל אביב
חברת מועצת העיר כפר סבא
מטעם סיעת כפר סבא מתקדמת
משרד תיווך או קבלן צרו איתנו קשר לפרסום מיידי באתר