לישראל יש משבר תשתיות אדיר שמונע הקמת פתרונות דיור ראויים במדינה. כל דירה חדשה שנוספת במדינה מחייבת חיבור למים, חיבור לביוב, חיבור לחשמל, חיבור לכביש ו/או לתחבורה ציבורית, והדברים האלה עולים הרבה מאוד כסף.
ולא רק שעולים הרבה כסף, הסמכות להקים ולבצע אותם נמצאת במקום אחד – והוא מדינת ישראל.
הסמכות להקים כביש חדש או מחלף חדש שייך למשרד התחבורה. אם יש כמה שכונות עם עשרות אלפי יחידות דיור, שכולן דורשות סלילת כבישים חדשים והקמת צמתים משמעותיים, בסופו של יום יש תעדוף וחלוקת משאבים ולא תמיד מספיקים לעמוד בקצב.
קחו לדוגמא את צומת עלייה בכפר סבא. בשנת 2007 (לפני 15 שנים) הוחלט שיש לשקע אותה במסגרת הקמת שכונה 80. נקבעה הוראה בתכנית של השכונה שלא יוצאו יותר מ-80% מההיתרים עד שתשוקע הצומת. כך יש עוד מאות דירות תיאורטית זמינות לבנייה אשר יכולות לעזור בבעיית מחסור הדירות, אבל כבר 15 שנה מתעכבים בפתרון של צומת אחת שיכולה להוציא אותן לשוק.
גם אזור התעשייה החדש בכפר סבא, כס/50 (קדמת השלום), בתכנון שלו נקבע שאי אפשר לאכלס חלק משמעותי מהמבנים עד להסדרת צומת הכניסה. כבר מספר שנים שהצומת לא מוסדר בהיעדר ממשלה יציבה, והמבנים עומדים שוממים ומוכנים והרשות לא מקבלת מהם ארנונה ובעלי העסקים לא יכולים לפעול.
גם בעיית הביוב בעייה משמעותית – מכוני טיהור השפכים לא עומדים בקצב. מט"ש כפר סבא –הוד השרון הגיע כמעט לספיקה מקסימלית. גם שפד"ן – מכון הטיהור הכי גדול במדינה עבר את הספיקה המקסימלית ופועלים להרחיב אותו, אך לא ברור אם גם זה מספיק. כך מט"שים נוספים ברחבי הארץ.
בהרצליה למשל, ראש העיר הודיע שהוא לא מוכן לתת יותר היתרי בנייה עד שלא יוסדר פתרון ביוב מספק. בחיפה שכונה שלמה שכבר שווקה ליזמים לבנייה לא יכולה לקבל היתרי בנייה בגלל שראש העיר מסרבת להוציא היתרי בנייה עד להסדרה תחבורתית ולחיבור למט"ש. הנה לנו אלפי דירות שלא מוקמות בשל בעיות תשתית.
אז מה בא קודם? תשתיות או דירות?
תלוי את מי שואלים. בדיון בהתנגדויות לתמ"ל/1088 אשר נכחנו בו בשבוע שעבר עלו טענות גם על ידינו וגם על ידי גופים נוספים, לדוגמא מהנדסת העיר כי חסרה שלביות בתכנית, לא ייתכן לבנות לפני שמקימים את הכביש הצפוני המתוכנן בתכנית. מתכנן התכנית טען שלא נהוג לקבוע שלביות ואין צורך.
כלומר, אין בעייה להקים 4,200 יח"ד, אנחנו לא מתחייבים להקים את הכביש הזה קודם. אפשר לדמיין מה יקרה אם תיבנה כמות של אלפי יחידות דיור ללא כביש, הן ייצאו בכניסות הקיימות ויכבידו מאוד על עומסי התחבורה הקיימים ממילא.
האם גם כאן ראש העיר יגיד שאיננו מוציא היתרי בנייה עד שיוסדר הכביש או לא? איש איננו יודע.
מה הפתרון?
ראשית, חשוב להציף את הבעיה. בתודעה הציבורית, הבעיה במדינת ישראל היא רק חוסר בדירות, ולכן המדיניות היא מדיניות של תכנון מהיר ושחרור דירות. היעדים שקובעת המדינה הם יעדי דירות.
התשתיות הן תוצר לוואי. יד אחת מתכננת מלאי של עשרות אלפי דירות ומפרסמת את ההצלחה, משווקת את המגרשים ליזמים, בעוד היד השנייה איננה עומדת בקצב ולא מטפלת בהתחייבויות התשתיתיות שלה. אם וכאשר השיח הציבורי יהיה בנושא התשתיות החסרות ותפקיד המדינה בנושא, אולי אז הלחץ יגרום לשינוי בסדרי העדיפויות.
יינתן תיעדוף לפרויקטי תשתית אשר יקדימו את התכנון, או אפילו ייערך תכנון מקדים לתשתיות והקמתן אשר על בסיסן יתחילו לתכנן דירות שיהיו באמת זמינות לבנייה ולא מלאי תיאורטי שאי אפשר להקימן.
זה יהיה אחד הצעדים המשמעותיים בדרך לפתרון אמיתי של המשבר.
מהיום זכרו, זה לא רק משבר הדיור, אלא גם משבר הביוב.
בברכה,
יעל סער
חברת מועצת העיר כפר סבא
מטעם סיעת כפר סבא מתקדמת
משרד תיווך או קבלן צרו איתנו קשר לפרסום מיידי באתר