מינהל התכנון יזם מהלך אסטרטגי חדש לעיצוב מחדש של התכנון האזורי בישראל על ידי חלוקת המדינה ל-28 אזורים פונקציונליים. מהלך זה נועד לגשר על הפער בין רשויות מקומיות לאזורי מחוז גדולים יותר, תוך הבטחה שכל אזור יהיה נגיש בנסיעה של 30 דקות. המטרה העיקרית היא לייעל את השירותים הציבוריים ולחזק את המרכזים העירוניים. התוכנית, שפותחה במשך שנתיים תוך שיתוף ציבור נרחב, שואפת לתת מענה למספר סוגיות קריטיות, ביניהן גידול האוכלוסייה, איכות עירונית ותגובה למשבר האקלים. יוזמה זו מייצגת שינוי משמעותי באופן שבו ניגשים לתכנון אזורי וחלוקת משאבים בישראל.
אזור השרון יזכה לאזור תכנון נפרד שיכלול את הרצליה רעננה כפר סבא והוד השרון
הרעיון שעומד מאחורי ארגון מחדש זה נובעת ממגבלות מסגרת המחוזות הקיימת, במינהל התכנון מדגישים כי היא לא תחליף את ועדות המחוזות הקיימות – ההצעות האזוריות שתייצר התכנית יהיו כפופות לאישורן של ועדות אלו או של המועצה הארצית.
אסטרטגיה זו היא תוצאה של עבודת מטה מקיפה שנערכה במשך שנתיים וניתחה את האינטראקציות הבין-אזוריות וחלוקת האוכלוסייה. התכנית, שהציעה בתחילה 25 אזורים פונקציונליים, התרחבה ל-28 לאחר תהליך של שיתוף ציבור. גורמים בכירים במינהל התכנון טוענים כי ארגון מחדש זה יעודד שיתוף פעולה בין רשויות סמוכות, יחזק את הייחודיות של כל אזור ויצמצם מתחים תחרותיים. הם צופים כי שיתוף פעולה שכזה יביא לשיפור ברמת החיים באמצעות פיתוח תשתיות, שיפור הנגישות לשירותים ולתעסוקה ויצירת מרחבים ציבוריים איכותיים. כמו כן, התכנית שואפת לצמצם פערים סוציו-אקונומיים על ידי העצמת כלכלות מקומיות ועידוד הזדמנויות בפריסה ארצית.
האסטרטגיה נותנת מענה למספר נושאים מרכזיים: התמודדות עם גידול האוכלוסייה, חיזוק הפריפריה, קידום איכות עירונית, שמירה על שטחים ירוקים, מענה למשבר האקלים, שילוב טכנולוגיות טרנספורמטיביות והיערכות לחירום. חטיבת התכנון האסטרטגי וחטיבת תכנון המרחב בהובלתם של שחר סולר וד"ר רוני בר הובילו את המהלך בשת"פ עם המועצה הארצית ובליווי שר הפנים משה ארבל.
סוף ל"קניבליזם התכנוני"
רפי אלמליח, מנכ"ל מינהל התכנון : "התוכנית מתכתבת עם המגמה המובילה בשנים האחרונות, שהכול צריך להיות קרוב וזמין יותר – מבית הקפה שמתחת לבית ועד מקום העבודה. לכן שרטטנו מרחבים חדשים הכוללים את כלל השירותים שהתושב צריך: חינוך, בריאות, פנאי ונופש, תוך הישענות על מערכת תחבורה מתקדמת. כחלק מכך התוכנית עשתה מהפכה של ממש בכל הקשור לתשתיות במרחב.
"דגש נוסף הוא פריסת שטחי תעסוקה. תכנון מרחבי מייתר את הנוהג של 'קניבליזם תכנוני', כאשר הרצון של כל רשות באזורי תעסוקה משלה הביא לאזורי תעסוקה לא רלוונטיים. לצד זאת התוכנית משמרת את צורות החיים בכפר ובעיר. הכפר מספק את השטחים הפתוחים ויקבל את השירותים מהעיר. אני מודה לשר הפנים, משה ארבל, שנתן רוח גבית למהלך".