fbpx
				
					<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Ads: 456021424 -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-456021424"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'AW-456021424');
</script>
				
			
איך מתכננים את העתיד של העיר? ועדות מקומיות ותכניות כוללניות – צוללים לנדל"ן 16

איך מתכננים את העתיד של העיר? ועדות מקומיות ותכניות כוללניות – צוללים לנדל"ן 16

תכנית המתאר הכוללנית החדשה בכפר סבא מעוררת מאות התנגדויות שהוגשו לתכנית וכעת היא עתידה להיות מפורסמת שוב להערות הציבור לאחר תיקונים שהוכנסו אליה. התכנית תקבע את פני העיר לעתיד ולכן חשיבותה

התכנית הכוללנית מייצגת את החזון התכנוני של העיר כולה. זוהי תכנית שחלה על כל הרשות ומסמנת יעדי התפתחות לעיר כל עיר מתמודדת עם התכנון העתידי – יעדי אוכלוסייה, יעדי בינוי מבחינת גובה ועצימות הבנייה, מסמנת מתחמים לפינוי בינוי, שכונות חדשות לפיתוח ועוד. התכנית היא תכנית מתארית שאיננה מפורטת (מוזמנים להיכנס לטור הקודם כאן לקרוא על תכנית מפורטת – כלומר אי אפשר להוציא מכוחה היתרים.

אי אפשר ישר לצאת לבנות. אז למה לנו בעצם לעשות תכנית כזאת שלא מאפשרת לנו לבנות שום דבר?

נישאר עם השאלה הזאת בראש ונעבור לדבר לרגע על הועדה המקומית והתכניות שהיא יכולה להכין. לועדה המקומית יש סמכויות שונות שהחוק מתיר לה לאשר, כמו אישור הקלות, אישור תוספת קומות ועוד מגוון סמכויות. החוק לא מאפשר לועדה המקומית להוסיף זכויות בנייה פרט לדברים ספציפיים בחוק ונקראים הקלות. בשנת 2014 מדינת ישראל החליטה שהיא רוצה לחזק את הועדות המקומיות ועשתה תיקון גדול בחוק התו"ב, תיקון הידוע כ"תיקון 101" אשר כלל רפורמה גדולה בסמכויות הועדה המקומית.

חוץ מהסמכויות הרגילות שמקנה החוק, ועדה שתראה יכולות שונות בנושא שקיפות, עמידה בנהלים, עמידה בזמנים ועוד, שר הפנים רשאי להכריז עליה כ"ועדה עצמאית" אשר מקבלת באופן אוטומטי סמכויות נוספות, למשל תוספת של 60% מזכויות הבנייה עבור מבנים בני 3-9 קומות, דבר אשר ועדה מקומית רגילה איננה יכולה לתת.

דרגה נוספת של עצמאות נקראת "ועדה עצמאית מיוחדת" אשר מקנה לועדה סמכויות לאשר תכניות לפינוי בינוי בתחום הרשות במתחמים מוכרזים.

הדרגה הכי גבוהה של עצמאות היא לועדה עצמאית אשר יש בתחומה תכנית מתאר כוללנית. בסמכות הועדה לאשר כל תכנית אשר תואמת את תכנית המתאר הכוללנית.

רק לסבר את האוזן, אם במקום מסוים ישנו בית של 4 קומות ובתכנית הכוללנית מסומן שם מתחם לבנייה של 30 קומות, הועדה המקומית תוכל לאשר אותו. היום יש להגיש את התכנית לועדה המחוזית ולעבור את המסלול הבירוקרטי הארוך שיכול לקחת לא מעט שנים.

כפר סבא היא עדיין ועדה מקומית רגילה, דרום השרון שכנתנו היא ועדה עצמאית, רעננה היא ועדה עצמאית עם תכנית כוללנית, נתניה ועדה עצמאית מיוחדת. אנחנו צריכים לשאוף לקדם את הועדה שלנו והסמכויות שלה.

למעשה מטרת תכנית המתאר הכוללנית היא לאו דווקא להתכונן לעתיד בצורה הטובה ביותר, אלא להקנות את הסמכויות המקסימליות לועדה המקומית, מה שייתן כלים לקצר את תהליכי התכנון ולקדם תכניות פיתוח ברשות.

עם זאת, אין להקל ראש בחשיבותה של תכנית המתאר הכוללנית. הסמכות שהיא מקנה מביאה הרבה אחריות והרבה כח. אישור של בניית 16,500 אלף יחידות בצפון בן יהודה דורש לעשות הכנה רצינית ויסודית, הכנה בנושאי צרכי ציבור, שטחים ירוקים, תחבורה, מים, שימור מי נגר, שפכים, שלביות ועוד אשר אנחנו כועדה המקומית מחויבים לשמור עליהם ולתכנן אותם בקפידה יתרה עבור הציבור הקיים והעתיד להגיע.

מזמינה אתכם לקרוא עוד על תיקון 101, סוגי הועדות והתכנית הכוללנית כאן במדריך של מנהל התכנון

תכנית המתאר הכוללנית של כפר סבא נמצאת בהליכי תכנון כבר לא מעט שנים. בספטמבר 2020 הועדה המחוזית החליטה על שינויים בתכנית תוך הגדלת יעד האוכלוסייה להכפלה מהמצב הקיים. הועדה המחוזית הורתה על הכנת השינויים בתכנית ופרסומה מחדש לציבור לפי חוק התכנון והבנייה. נכון להיום טרם פורסמה התכנית שוב לציבור, שאלנו על זאת במועצת העיר וניסינו לקדם. לא ברור מדוע טרם פורסמה מחדש. מי שמעוניין לקרוא עוד על התכנית מוזמן לקרוא כאן

אנחנו נמשיך לעקוב ולדווח על ההתפתחויות.

בינתיים אל תשאלו מה התכנית הכוללנית עושה בשבילכם, אלא מה היא עושה בשביל הועדה.

בברכה,

יעל סער

חברת מועצת העיר כפר סבא

מטעם סיעת כפר סבא מתקדמת

054-6815778

עוד כתבות
כתבות נוספות שהועלו ללוח נמצאות לפנייך
רוצים לפרסם?
צרו איתנו קשר
שם מלא
טלפון
אימייל
פרטי / קבלן / מתווך
סיבת יצירת קשר

תפריט נגישות

דברו איתנו

משרד תיווך או קבלן צרו איתנו קשר לפרסום מיידי באתר

שם מלא
טלפון
אימייל
פרטי / קבלן / מתווך
סיבת יצירת קשר