fbpx
				
					<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Ads: 456021424 -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-456021424"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'AW-456021424');
</script>
				
			
היטל השבחה – מכשול או הזדמנות בדרך להתחדשות עירונית

היטל השבחה – מכשול או הזדמנות בדרך להתחדשות עירונית

עד לאחרונה, בהתחדשות עירונית לא נדרש תשלום היטל השבחה, עובדה שיצרה תמריץ לפרויקטים ושיפור בכדאיות הכלכלית והצד השני הפחיתה את המוטיבציה של רשויות מקומיות לקדם פרויקטים

 היטל השבחה הוא תשלום חובה הנדרש מבעל מקרקעין או מחוכר לדורות על ידי הוועדה המקומית אשר אישרה תוכנית בניה והביאה בכך לעליית שווי המקרקעין שלו. החובה לתשלום ההיטל חלה על הבעלים או החוכר לדורות, עד לאחרונה לא חל היטל השבחה על פרויקטים של התחדשות עירונית.

הפטור מגביית היטל השבחה הוביל ברשויות מקומיות רבות  לחוסר עידוד ומוטיבציה לאשר פרויקטים מסוג זה, ההכנסות של הרשויות המקומיות  מהפרויקטים היו זניחות ולא נמצא מקור למימון התשתיות הנדרשות כתוצאה מהוספת הזכויות, יחידות הדיור והתושבים. בהתאם למגמה בעת הזו, הטבות המיסוי והפטורים הולכים ומצטמצמים בפרויקטי התחדשות עירונית.

פרויקטים מסוג תמ"א 38 או פינוי בינוי הם פרויקטים מורכבים הכוללים סוגיות מתחומים שונים לרבות בעיות מיסוי, בעיות הנדסיות, משפטיות, רישומיות וכיוצ"ב. אחת הסוגיות המשמעותיות בעסקאות אלה היא שיעור החבות בהיטל השבחה, אשר לוקה בחוסר ודאות במצב המשפטי הקודם.

חוק התכנון והבנייה קובע בין היתר כי  היטל השבחה מוטל בגין עליית השווי של מקרקעין עקב אישור תכנית, מתן הקלה או התרת שימוש חורג. תשלום היטל השבחה חל על הבעלים או על החוכרים של המקרקעין.

הכלל המוביל בפרויקטים מסוג פינוי בינוי הינו בגדר "עסקת נטו" לבעלים, המשמעות האופרטיבית היא כי היזם נוטל על עצמו כל חיובי הבעלים לרבות שכ"ט יועצים, מיסים, הוצאות בניה והיטלים, חשוב שעורכי הדין המייצגים את הדיירים יקפידו על כך שלא יחולו הוצאות אלו על הדיירים, משרד בצר נדל"ן 360 עוסק ביצוג דיירים וצוות המשרד מלווה וליווה דיירים בעשרות פרויקטים. 

ע"ד קרן בצר בצר נדל"ן 360

במסגרת חוק התכנית הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022 נקבע כי שיעור היטל ההשבחה בפרויקט של פינוי בינוי יעמוד על 25% וזאת כברירת מחדל, אולם הרשויות יהיו רשאיות לחלק את שטחן לאזורים שונים ולקבוע שיעור היטל השבחה שונה לכל אחד מהם – ברירת המחדל 25%, 50% ואף פטור מלא מהיטל השבחה וזאת עד 1 במאי 2022.

מספר רשויות החלו לקבוע את שיעור היטל ההשבחה בשטחן. דבר אשר יוביל לוודאות מוגברת מצד היזם והדיירים יאפשר ניהול מו"מ בתנאי וודאות מוגברים ויקל על תכנון כלכלי נבון של הפרויקט.

כמו כן, הפחתת שיעור היטל ההשבחה תאפשר לפרויקטים שנמצאים על גבול הכדאיות הכלכלית לעבור את סף הכדאיות הכלכלית ולאפשר את מימושם.

מוזמנים לפנות אלינו לליווי התחדשות עירונית בדירתכם.

 

עוד כתבות
כתבות נוספות שהועלו ללוח נמצאות לפנייך
רוצים לפרסם?
צרו איתנו קשר
שם מלא
טלפון
אימייל
פרטי / קבלן / מתווך
סיבת יצירת קשר

תפריט נגישות

דברו איתנו

משרד תיווך או קבלן צרו איתנו קשר לפרסום מיידי באתר

שם מלא
טלפון
אימייל
פרטי / קבלן / מתווך
סיבת יצירת קשר