הסכם הגג: "הישן לפני החדש"
יריב פישר: הסכם הגג הזה, אני אישית עובד עליו ביחד עם הצוות מעל שנה. כשנכנסתי לתפקיד, ידענו מה קורה בהרצליה בעשור האחרון. ראינו את הנתק שהיה בין הרצליה לבין רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) לבין משרד השיכון. בהסכם הגג הקודם קיבלנו בנייה, אבל לא קיבלנו את התשתיות. לכן היה חשוב לנו במסע ומתן מאוד שקט עם רמ"י קודם כל להסביר להם שאנחנו צריכים את התשתיות. אפשר לדבר על בנייה ועל דורות הבאים, אבל קודם כל העיר הרצליה חייבת את התשתיות בעיר הישנה.
ההסכם הזה מאוד שונה מהסכמים אחרים בערים שכנות. הוא קודם כל מדבר על תשתיות. הוא מדבר על "הישן לפני החדש". זה אומר שאנחנו קודם כל בתשתיות בפנים. הרצליה, למרות שהיא עירייה עמידה, לא יכולה לעמוד במיליארדי שקלים של התשתיות האלה, ואין דרך לעשות דברים לבד. הראינו לרמ"י איך נראית הרצליה האמיתית, את התיכונים והבתי ספר שלא השתנו שנים (כמו תיכון הראשונים ובית ספר ויצמן), ואת בתי הספר של הקהילה הדתית שלא נגעו בהם.
דודי גליקו: אחת הביקורות על הסכמי גג היא שהמדינה מבטיחה תקציבים ואומרת "קודם כל תבנו, והתשתיות יגיעו אחר כך". איך אתם מבטיחים שמיליארדי השקלים לתשתיות יגיעו לפני, או לפחות במקביל, לבניית הדירות החדשות?
יריב פישר: זה היה מסע ומתן לא פשוט שלקח לנו שנה. אנחנו כבר מקבלים את התשתיות במיידי. תושבי הרצליה יקבלו את הפירות של ההסכם הזה במיידי. לעומת זאת, הבנייה החדשה – חוף התכלת וצפון הרצליה – תקרה עוד כמה שנים טובות. כלומר, תושבי הרצליה מקבלים המון כרגע מההסכם הזה על בנייה שתהיה בעתיד.
פרויקטי תשתית מיידיים
דודי גליקו: אילו פרויקטים מתחילים ממש עכשיו, במימון הסכם הגג?
יריב פישר: יש הרבה פרויקטים שמתחילים מיד:
- מרכז כנסים וספורט: אתמול חנכנו את הקונגרס, מרכז כנסים, הופעות וספורט (לכדוריד ולכדורסל). אנחנו מתחילים לבנות אותו עוד חודש, בעלות של קרוב ל-300 מיליון שקל.
- מוזיאון הרצליה: אנחנו משדרגים אותו ומוסיפים לו עוד אגף שלם ב-66 מיליון שקלים.
- העוקף המערבי: הכביש הזה היה אמור להיות מוכן לפני חמש או שש שנים. זהו פרויקט של מאות מיליוני שקלים שמתחיל כבר בחודש הבא. תוך שנה וחצי עד שנתיים, תושבי גלילים, זהור גלילים והרצליה הצעירה יוכלו לצאת דרך העוקף המערבי.
- תחבורה: אנחנו בונים את מחלף הרב מכר החדש בכמעט 350 מיליון שקל. אנחנו סוללים שבילי אופניים בהרצליה ב-120 מיליון שקל, שמתחילים כבר ב-2026.
- טיפול בצמתי תשתית כושלים: כל אירוע גשם, הרמזורים מפסיקים לעבוד כי לא נגעו בתשתיות מעל עשור. נכנסנו לתחזוקה: נטפל השנה בעלות של 1.5 מיליון שקל בשני הצמתים הכי בעייתיים בהרצליה – צומת ז'בוטינסקי על גלילים וצומת כדורי. בצומת כדורי, הכבלים נראו כמו "אטריות", כי לא נגעו בזה 10 שנים.
התמודדות עם גידול ושיקום חופים
דודי גליקו: הרצליה תכפיל את עצמה ב-15–20 השנים הקרובות. זה גורם לחשש בקרב התושבים, שזה לא תהיה העיר שהם מכירים.
יריב פישר: הרעיון הוא להגיע לזה מוכן ולא להתחיל במלחמות שאי אפשר לנצח אותן. כל גוש דן מכפיל את עצמו ב-15–20 השנים הקרובות בגלל תמ"א 70, שמשמעותה 20–25 קומות על הצירים המרכזיים (כמו ציר המטרו). לכן עשינו שיח אמיתי, נכון והוגן עם רמ"י.
דודי גליקו: ומה עם שיקום חופי הים? מחוף השרון צפונה החופים נסוגים לחלוטין.
יריב פישר: אני מתבייש להגיע לשירותים של חוף הכוכבים וחוף השרון – 10 שנים לא נגעו בהם. הסכם הגג מדבר על 230 מיליון שקל שמתייחסים לחוף הים ולתיירות העליונה. אנחנו עובדים מול רשות הטבע והגנים (רט"ג) על שיקום המצוק, ויש לנו ועדה שמדברת על איך להגן על חופי הים בטכנולוגיות חדשות. אנחנו רוצים לבנות חניון תת-קרקעי בכיכר דה שליט כדי לפתוח את הכיכר המהממת הזאת לים. 11 בתי מלון מוקמים ממש בחודשים האלה בתגובה.
דודי גליקו: בוא נדבר על אזור התעשייה.
יריב פישר: קודם כל, בוא נחליף את השם מתעשייה לאזור תעסוקה. זה הלחם והחמאה שלנו. כבר עכשיו עירוב שימושים מתחיל: דירות קטנות באזור העסקים, שישנה את כל האזור. ככה עובד העולם. אנחנו מתכננים להקים 6,000 יחידות דיור באזור העסקים, כולל מוסדות תרבות, בתי קפה וברים. אנחנו עושים את זה כבר עכשיו בעבודה צמודה עם חברות ההייטק.
התחדשות עירונית ודיור בר השגה
דודי גליקו: מה הנקודה השנייה החשובה?
יריב פישר: השכונות הישנות. אנחנו העיר היחידה שהכניסה לתוך הסכם הגג את הפינוי-בינוי.
דודי גליקו: בשכונת שביב, האם התשתיות שם כלולות במסגרת ההסכם?
יריב פישר: כן. אי אפשר לבנות שכונה חדשה בלי תשתיות מתאימות. לדוגמה, הגשר של הרכבת של רעננה שמחבר את רעננה לרכבת, אבל לא ממשיך להרצליה – הגשר הזה נכנס להסכם. אי אפשר לבנות את יד התשעה ואת שביב בלי התשתיות האלה. בשכונת שביב, אנחנו כעירייה מסיימים את התהליך התכנוני תוך שנה וחצי, וחילקנו אותה ל-11 מתחמים. בלי קשר להסכם, אנחנו משקיעים המון בשדרוג תשתיות ומוסדות בשכונות הוותיקות, כמו שידרוג המתנ"ס והשקעה בבתי הספר "אחיה" ו"באמת".
דודי גליקו: האם יזניחו את ההתחדשות העירונית במרכז העיר?
יריב פישר: אנחנו מקדמים ממש. שיכון דרום – אני מאוד מקווה שתוך שנה זה כבר מתחיל. בילו כבר זז. אנחנו רוצים שהשכונות הישנות האלה, שרובן לא ראויות למגורים, יתחדשו. גם התחדשות בניינית (חלופת שקד) ממשיכה במלוא המרץ. יש לנו בתכנון כ-117 פרויקטים של התחדשות.
דודי גליקו: האם ניסיתם להכניס גם העדפה לבני הרצליה בדיור החדש?
יריב פישר: אנחנו עובדים על זה, אבל להבנתי כרגע אין שום משרד ממשלתי שמוכן לדבר על זה בכלל. אבל אני לא מחכה לזה. הרצליה היא העיר הראשונה בארץ שדוחפת דיור בר השגה על שטחים חומים. דיור בר השגה זה דיור להשכרה לטווח ארוך.
דודי גליקו: מה זה אומר בפועל?
יריב פישר: זה אומר סדר גודל של 2,000 עד 3,000 דירות. הפרויקט הראשון שלנו הוא 70 יחידות ברחוב בן צבי. הרצליאנים, מורים ועובדים סוציאליים יוכלו לגור שם בשכירות של 30% פחות ממחיר שוק. המטרה היא שיוכלו לחסוך כסף ולקנות בתים בהרצליה ולהישאר כאן. אנחנו מקדמים גם את בניין פאן לון, בניין של כ-20 קומות לדיור בר השגה.
דודי גליקו: זו באמת מהפכה בלתי נתפסת. זה נטל כבד על הכתפיים.
יריב פישר: זה נטל כבד, אבל זו עבודה סופר מעניינת. אני הגעתי למשימה של שתי קדנציות. כשאני אצא מכאן, אני רוצה לדעת ששיניתי את העיר. אני מאמין שאסור לפוליטיקאים להישאר במקומות האלה הרבה זמן.
דודי גליקו: יריב פישר, ראש עיריית הרצליה, ברכות על ההסכם היוצא דופן הזה שיכפיל את העיר אבל גם ישביח אותה בצורה משמעותית. ובהצלחה ביישום שלו.
יריב פישר: תודה רבה. לא להילחץ. הכפלת העיר תתרחש ב-15 שנה. אנחנו קודם כל בתשתיות בפנים.