fbpx
				
					<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Ads: 456021424 -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-456021424"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'AW-456021424');
</script>
				
			

זהירות לא למוטט את הבניין

עקבות התמוטטויות בניינים במהלך עבודות תמ"א או עבודות בבניינים סמוכים, אביחי ארביב בודק יסודות משנת 2008בעל ניסיון של בבדיקת יסודות של אלפי מבנים שופך אור על מהו ביסוס ומדוע יש להזהר בעבודות בקרבת כלונסאות חיכוך
כל בית בנוי על יסודות את זה כולם יודעים, אזהרה: כלונסאות חיכוך סמויים טמונים מתחת למבנים, יש להזהר לא לחשוף אותם יותר מדי 
כדי להבין את הסכנה בחשיפת כלונסאות חיכוך נזכר רגע במערכון "קפיטריה בטבריה" של הגשש החיוור:
"… בית, אם בונים אותו 40 קומות באויר, בונים אותו 80 קומות באדמה ואת כל זה ממלאים בבדיל…"
אז מה שנאמר במערכון לא מדוייק, היחס הוא לא בהכרח 1 ל-2, ובוודאי שלא ממלאים בבדיל, אבל כן מבססים את המבנה בחפירה לעומק ומשתמשים בבטון וברזל כדי לבסס את הבנין.
כשמתכננים מבנה מחשבים את משקל כל חומרי הבנין המרכיבים את המבנה ואת העומס שהמבנה יכיל (אנשים, ציוד וכו') ומחשבים את ביסוס המבנה הנדרש כדי לשאת את המשקל הכולל של המבנה ותכולתו.
במקומות בהם קיימת קרקע יציבה ניתן לבסס באמצעות פלטה, משטח בטון מזויין (בטון וברזל) המעביר את משקל המבנה כעומס אל הקרקע ובשאר המקרים ניתן לבסס באמצעות כלונסאות (או שילוב בין שניהם) המעבירים את משקל המבנה בחיכוך מעטפת הכלונס עם הקרקע ועומס חתך הכלונס אל הקרקע.
ככל שהעומס המתוכנן יהיה גדול יותר כך הכלונסאות יהיו עמוקים יותר, או רחבים יותר, או רבים יותר כדי להגיע לחיכוך גדול ככל האפשר, דבר שיבטיח את יציבות המבנה.
כשמעוניינים לבצע שינוי במבנה, המתכננים חושפים את ראשי הכלונסאות (החלק העליון של הכלונס) ובעזרת גלי קול מבצעים בדיקה סונית כדי להעריך מה אורך הכלונס פחות או יותר והאם הוא תקין וכך יודעים האם יש להוסיף כלונסאות נוספים וכיצד יש לחזק את המבנה הקיים.
בעלי המקצוע מקפידים שלא לחשוף יותר מכמה עשרות ס"מ בודדים מהכלונס כדי לא לפגוע בחיכוך שלו בכושר נשיאת המשקל שלו.
אלא שלעיתים אנו נתקלים בחשיפת יתר של הכלונס ובחפירה בעומק מספר מטרים בצמוד לכלונס קיים , או בקידוח כלונסאות חדשים בצמוד לכלונס, פעולות שפוגעים ביכולת החיכוך של הכלונס ובכושר נשיאת העומס שתוכנן לאותו כלונס.
במקרים כאלה הכלונס יתחיל לשקוע (או להגזר ולהשבר) ו"ימשוך" איתו למטה את החלק במבנה אותו הוא מיועד לשאת.
אותו איזור במבנה יתחיל ליצור סדקים בקירות הלבנים ולמתוח את הברזלים המזיינים את הבטון בבנין וכשהם יגיעו למצב של גזירה יווצרו סדקים ושבירות גם בקירות הבטון ובקורות.
ומרגע זה ואילך תהיה סכנת קריסה של אותו איזור במבנה.
לכן על כל אחת ואחד מאיתנו מוטלת החובה להזהר ולהיות עירניים:
לוודא שחפירות, קידוחים ובכלל חשיפות של כלונסאות קיימים מבוצעים בליווי מקצועי ובאישור קונסטרוקטור,
להיות עירניים לסדקים המופיעים במבנה, לתזוזת קרקע ולתזוזת רצפה.
ובכל מקרה של אי ודאות יש לקרוא לבעל מקצוע לבדיקה.
אביחי ארביב בדיקת יסודות בודק יסודות משנת 2008 בעל ניסיון של בבדיקת יסודות של אלפי מבנים: בתים, בניינים, מבני ציבור, גשרים, כבישים, רציפים, קירות דיפון, קירות אקוסטים ועוד
עוד כתבות
כתבות נוספות שהועלו ללוח נמצאות לפנייך
רוצים לפרסם?
צרו איתנו קשר
שם מלא
טלפון
אימייל
פרטי / קבלן / מתווך
סיבת יצירת קשר

תפריט נגישות

דברו איתנו

משרד תיווך או קבלן צרו איתנו קשר לפרסום מיידי באתר

שם מלא
טלפון
אימייל
פרטי / קבלן / מתווך
סיבת יצירת קשר