בין שיקום לאומי להתחדשות מקומית
המלחמה חשפה אמת אחת פשוטה: עוצמתה של מדינה נמדדת לא רק בטנקים ובמל"טים – אלא גם ביכולת שלה לבנות מחדש.
בזמן שדרום הארץ והצפון יידרש לשיקום פיזי, במרכז ובשרון נדרש שיקום מסוג אחר – כלכלי, חברתי ותכנוני.
עסקים קטנים בעצירה, יזמים עצרו פרויקטים, והאמון הציבורי בתהליכי הבנייה התערער. עכשיו, על הרקע הזה, ההתחדשות העירונית אינה עוד מותרות – היא תנאי לצמיחה מחודשת.
בערים כמו כפר סבא, הוד השרון, רעננה, הרצליה ורמת השרון, עשרות תוכניות פינוי-בינוי ממתינות להכרעה.
אבל מה שמונע מהן להתקדם איננו חוסר רצון – אלא מערכת סבוכה של חסמים: ביורוקרטיה, היעדר תשתיות, מחסור בכוח אדם מקצועי במנהל ההנדסה, ופחד של דיירים משינויים.
הצעד הראשון: יציבות, אמון ותמרוץ
כדי ששוק הנדל״ן יתאושש, הממשלה והרשויות המקומיות חייבות לשדר מסר ברור: יציבות היא המדיניות.
לא עוד תקנות שמשתנות כל שנה, לא עוד מסים חדשים שנוחתים על יזמים, ולא עוד גרירת רגליים בוועדות מקומיות.
במקום זאת – יש להעניק ודאות רגולטורית, תמריצים לניהול מתקדם, ותמיכה ממשלתית לרשויות שמקדמות מתחמים בקצב גבוה.
במקביל, על העיריות להבין שהציבור איננו אויב.
הדיירים אינם “מעכבים את הפרויקט” – הם חלק מהפתרון.
הצלחה של פינוי-בינוי נמדדת לא רק במספר המגדלים שנבנו – אלא באמון שנוצר ובקהילה שלא מתפרקת.
המטרו – הקטר שיכול לשנות את כללי המשחק
אם נביט קדימה, המטרו הוא לא רק פרויקט תחבורתי – הוא תשתית ההתחדשות הבאה של מדינת ישראל.
קו המטרו שיעבור לאורך השרון, מהרצליה ועד כפר סבא והוד השרון, יכול להפוך את כל רצועת המרכז לאזור מטרופוליני חדש.
סביב תחנות המטרו יתאפשר לבנות גבוה יותר, בצפיפות חכמה ובשילוב שימושים – מגורים, תעסוקה, מסחר וחינוך.
ערים שיתכננו מראש את המרחבים סביב התחנות – ירוויחו דור של צעירים שיבחרו לגור בהן.
מי שיפספסו – יישארו מאחור עם תשתיות ישנות ותחבורה פקוקה.
כדי שזה יקרה, הממשלה חייבת לראות בהתחדשות עירונית חלק מתוכנית המטרו, ולא שני מהלכים נפרדים.
כל תחנה צריכה לבוא עם מעטפת תקציבית: כבישים, ביוב, בתי-ספר, פארקים.
בלי זה, המטרו יישאר רכבת על נייר.
🧱 השרון כמעבדה לתכנון ישראלי חדש
השרון תמיד היה אזור שמחבר בין מרכז לפריפריה – מספיק קרוב לתל אביב כדי ליהנות מנגישות, ומספיק עצמאי כדי לפתח זהות עירונית ייחודית.
זו בדיוק ההזדמנות להפוך אותו למודל חדש של ניהול עירוני חכם:
שיתוף בין רשויות, אגודות מתכננים משותפות, פיתוח סביבתי, וטיפול כולל בתשתיות תחבורה, מים וביוב לפני שמניחים לבנה אחת.
“דמיינו רצועת ערים מתחדשת – מהוד השרון דרך כפר סבא ורעננה עד חוף הים בהרצליה שבה יש רצף תחבורתי, קו מטרו, שבילי אופניים, תעסוקה מקומית, דיור בר-השגה ומרחבים ציבוריים מתפקדים. זה לא חזון – זו תוכנית שצריכה להתחיל היום.”
בין כאב להזדמנות
המלחמה תפסה את כולנו לא מוכנים.
אבל מתוך השבר הזה יכולה לצמוח גם תקווה אם נדע להפוך את השיקום למנוע שינוי, ואת ההתחדשות להזדמנות אמיתית.
ערי השרון הן לא רק אזור מגורים – הן חזית העתיד של ישראל הבונה את עצמה מחדש.
בין אם זה בהרצליה על קו החוף או בכפר סבא במזרח,
אם נבין שההתחדשות העירונית היא לא עוד “פרויקט נדל״ן” אלא השקעה לאומית,
נוכל להעניק לדור הבא לא רק בתים חדשים – אלא גם תחושת שייכות, ביטחון ואמונה מחודשת במדינה שבונה את עצמה מהיסוד.

דודי גליקו הוא מו״ל D-Media יזם תקשורת מקומי המתמקד בתקשורת מקומית פיתוח קהילתי, נדל״ן והתחדשות עירונית.