עיריית הוד השרון הודיעה כי בכוונתה לקבוע את שיעור היטל ההשבחה שיחול על מקרקעין מושבחים במתחמי פינוי ובינוי, כהגדרתם בחוק המטרו, וזאת כחלק מהיערכות לכניסת תמ"א 70 לתוקף – תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב.
בהתאם לסמכויות שהוענקו לה על פי סעיף 3א(ג) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה וסעיף 19(ד)(2ב) לחוק רכבת תחתית (המטרו), העירייה תבחן האם לקבוע שיעור היטל השבחה בשיעור מלא של 72%, או לחלופין להפחיתו ל50%, 25%, או לקבוע פטור מלא.
ההחלטה תתבסס על שיקולים כלכליים ותכנוניים, ובכללם ערכי הקרקע, צפיפות המגורים הקיימת והמתוכננת, צורכי הפיתוח העירוני, וכן שיקולים נוספים שיפורטו בהחלטה. כמו כן, העירייה רשאית לקבוע אזורי חיוב נפרדים בתוך תחומה – בהתאם למידת ההשפעה של תחנת המטרו על הסביבה.
שיעורי החיוב שייקבעו יחולו על תוכניות משביחות במתחמי פינוי ובינוי שיוגשו למוסדות תכנון במשך חמש שנים ממועד כניסתה של תמ"א 70 לתוקף. מדובר גם בתוכניות שהופקדו לאחר 1 בינואר 2023, אך אושרו רק לאחר אישור התמ"א – כאשר במקרים אלו תוגבל העירייה לשיעור מקסימלי של 50% היטל בלבד.
צעד זה עשוי להשפיע באופן מהותי על כדאיות כלכלית של פרויקטים עתידיים בעיר, כמו גם על פיתוח תשתיות מוניציפליות וחיזוק הקופה הציבורית. עם זאת, יזמים, דיירים ובעלי קרקע צפויים לעקוב בדריכות אחר ההחלטה, שתשפיע על עלות הפרויקט הסופית – ועל המחירים לצרכן.
מהלך דומה כבר התקבל ברעננה: לאחרונה אישרה מועצת עיריית רעננה את שיעור היטל ההשבחה בפרויקטים של פינוי-בינוי בציר המטרו בעיר, והעמידה אותו על 50% – זאת במטרה לאזן בין יציבות כלכלית של העירייה לבין עידוד יזמים לפתח מתחמים ותיקים לאורך רחוב אחוזה. המהלך ברעננה הוצג כחלק ממדיניות כוללת להתחדשות עירונית, תוך מתן תמריצים לאוכלוסייה צעירה ולבעלי דירות במתחמים מתיישנים.
צעד זה עשוי להשפיע באופן מהותי על כדאיות כלכלית של פרויקטים עתידיים בעיר, כמו גם על פיתוח תשתיות מוניציפליות וחיזוק הקופה הציבורית. עם זאת, יזמים, דיירים ובעלי קרקע צפויים לעקוב בדריכות אחר ההחלטה, שתשפיע על עלות הפרויקט הסופית – ועל המחירים לצרכן.