שלוש מהערים המרכזיות בשרון – רמת השרון, הרצליה וכפר סבא – עומדות בלב מהפכת נדל"ן רחבת היקף, כשכל אחת מהן מתקדמת עם הסכמי גג שצפויים להוסיף עשרות אלפי יחידות דיור, משרדים, פארקים ותשתיות תחבורה מתקדמות.
מדובר במהלכים היסטוריים שיחוללו שינוי דרמטי במרחב האורבני של האזור, וישפיעו באופן ישיר על שוק הדיור, התחבורה ואיכות החיים במרכז הארץ.
🚀 רמת השרון חתמה: מעל 40 אלף דירות ופינוי גלילות
השבוע נחתם הסכם הגג ההיסטורי בין רמת השרון למדינה, במסגרתו:
- יוקמו כ-26,300 יחידות דיור בשלב ראשון, ובהמשך ייתכן שהמספר יעלה ל-57,000.
- מחנות צה"ל בגלילות יתפנו לטובת שכונות חדשות.
- יוקמו 2.5 מיליון מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה.
- המדינה תשקיע כ-5 מיליארד שקלים בפיתוח תשתיות: תחבורה, ניקוז, חינוך ופארקים.
- העיר תחובר לשני קווי מטרו עתידיים ולתחנת רכבת בגלילות.
זוהי בשורה דרמטית לעיר שהייתה במשך שנים פרבר כפרי יחסית – והופכת כעת למטרופולין עירוני לכל דבר.
איציק רוכברגר, ראש עיריית רמת השרון: "זהו יום היסטורי לעיר, כבר כשנכנסתי לתפקיד הבנתי שהעיר לא תוכל לעמוד בבניית שכונות ופרויקטים חדשים ללא מבט על המאפשר לבנות עיר שלמה ומצוינת לטובת התושבים. ההשקעות העצומות שייכנסו לעיר יאפשרו לנו ליהנות מרמת חיים איכותית. רמת השרון היא עיר מצוינת ותהיה טובה יותר, נוחה יותר ונעימה יותר. אנחנו נהיה מודל לבניית עירוניות בישראל כפי שלא קרה בשום עיר אחרת. בזכות הסכם הגג תוכל רמת השרון להוביל ולשלוט בתוכנית הפיתוח, בזמני הביצוע ואופיו, עם תשתיות שיוקמו על ידי העירייה בפיקוח של רשות מקרקעי ישראל".
🏗️ בהרצליה – במגעים מתקדמים להסכם גג דומה
בהרצליה, ההסכם מתמקד בשני מוקדי-על מרכזיים:
-
קריית השחקים – מתחם סמוך לקניון שבעת הכוכבים:
-
בנייה צפויה של 1,500–1,800 יחידות דיור.
-
כולל שטחי מסחר, תעסוקה, מרכז תחבורה ובנייני ציבור
-
-
שדה התעופה – קריית המסלול:
-
תוכנית שיווק של כ־1,940–1,915 דירות, כולל 574 להשכרה ארוכת טווח, 350 דיור מוגן, ושטחי מסחר של 33,000 מ"ר מבנים בגובה 8–27 קומות ועד מגדל 40 קומות סמוך לתחנת מטרו
-
🧩 גם כפר סבא בפנים: קריית הצעירים והסכם תחבורה בדרך
בכפר סבא אושר ביוני 2023 הסכם גג ראשוני, הכולל:
- כ-6,000 יחידות דיור – בנוסף לפרויקט "קריית הצעירים" עם 3,200 יחידות דיור, מעונות סטודנטים ודיור מוגן.
- פיתוח תשתיות תחבורה חדשות כולל הרחבת כביש 541, יצירת נת"צים, שבילי אופניים וחניוני "חנה וסע".
- השקעה נרחבת במבני ציבור, מוסדות חינוך, שטחי תעסוקה ומסחר (כ-80,000 מ"ר).
- הסכם תחבורה נפרד שנמצא בשלבי אישור מול משרדי הממשלה.
מדובר בהסכם קטן יותר בהיקפו – אך כזה שמתמקד במענה לצרכי צעירים, מעמד הביניים ומגורים בני השגה.
📊 השוואת הסכמי הגג בשרון
עיר | יחידות דיור (היקף) | עתודת קרקע עיקרית | סטטוס | השקעות עיקריות |
---|---|---|---|---|
רמת השרון | 40,000–57,000 | פינוי מחנות צה"ל בגלילות | נחתם 07/2025 | תחבורה (1.5 מ׳ ש"ח), ניקוז (468 מ"ש), פארקים (136 מ"ש) |
הרצליה | כ-30,000 (הערכה) | מתחם תע"ש השרון | בהתקדמות – חתימה צפויה עד סוף 2025 | תשתיות תחבורה, מוסדות ציבור, תעסוקה |
כפר סבא | כ-9,200 (כולל קריית הצעירים) | שטחי מדינה וקריית הצעירים | אושר 06/2023 | שבילי אופניים, הרחבת כבישים (541), דיור ציבורי לצעירים |
🧭 אז לאן הולך השרון?
שלוש הערים – כל אחת בשלב אחר – מייצרות יחד עתודת קרקע למאות אלפי תושבים חדשים בעשור הקרוב. השפעת המהלכים תורגש לא רק בערים עצמן אלא בכל אזור השרון והמרכז – מהתחבורה הציבורית ועד מחירי הדיור.
אם בעבר נבנו שכונות חדשות בקצב איטי וללא תיאום אזורי – הסכמי הגג מבטיחים מימון, תכנון ולוחות זמנים ברורים. השאלה שנותרה: האם הציבור אכן יזכה לדיור בהישג יד, או שהחלומות ייעצרו מול שיווק דירות יוקרה?