עשרות תושבים מבוהלים התקשרו במהלך השנתיים האחרונות למוקדי העיריות ודווחו על בורות שנפערו בסמוך לאתרי בניה או זליגת קרקע סמוך למקום מגוריהם. בחלק מהפניות דווח על בורות ובולענים שנפערו בכבישים ובחלקן דווח בורות שנפערו בשל חפירות באתרי הבניין שעברו הליך תמ"א.
הפעם המקרה התרחש ביום שישי בלילה, ברחוב השרון 16 ברעננה. צעיר בן 22 מרעננה שהיה בחופשה משירות מילואים נפל לתוך בור שנפער ככל הנראה מתזוזת קרקע שיתכן וקשורה לבניין הסמוך ברחוב הרצל בו מתבצע פרויקט בניה. המדרכה עליה צעד נפערה לעומק של 6 מטרים – הוא נפל לתוכו נפצע ונחבל. הוא חולץ ופונה לבית החולים זמן קצר לאחר שהזעיק את כוחות ההצלה באמצעות הטלפון שלו. גורמי ביטחון טעם העירייה הוזעקו למקום יחד עם גורמי תשתיות ומהנדס העיר. המתחם נסגר והנושא בטיפול.
אביחי ארביב חוזר לשטח ומתאר את הסיבות האפשריות לבור שנפער:
מה קורה מתחת לפני השטח?
עפ"י רוב השטח ינוצל לחניה תת קרקעית או פשוט ימולא ויהודק באדמה ובחומר מילוי מסוגים שונים שנקרא "מצע" כדי להבטיח את יציבות הקרקע ומנוע תזוזות קרקע מיותרות.
הקפדה על שימוש במצעים המתאימים כפי שהגדיר יועץ הקרקע ועל הידוק נכון יכולה לסייע במניעת שקיעות קרקע מיותרות אלא אם היא נגרמת ע"י גורם אחד נוסף (אם לא יותר).
גורמים אפשריים לשקיעת קרקע:
1. חפירה בסמוך לשטח הבניין לעומק שלי יותר מ-2 מטרים ללא הקמת קיר דיפון לפני החפירה או (במקרה של חפירה זמנית) השארת שיפוע של עד 60 מעלות כדי למנוע סחיפת קרקע ו/או התמוטטות דופן החפירה.
2. חפירה מתחת לעומק מי תהום ללא התקנת מערכת מתאימה שתשאב את המים ותחדיר אותם חזרה.
3. קידוח בורות לכלונסאות והשארתם ללא מילוי.
מה ראית באתר הבניה הסמוך?
כל מה שראיתי נעשה ללא בדיקה מעמיקה ומתבסס על צפייה בלבד, בקיר הביסוס יש 3 בעיות עיקריות ששמתי לב אליהן:
1. המרווח בין הכלונסאות – בקיר דיפון המרווח בין הכלונסאות צריך להיות קטן 0-10 ס"מ כדי למנוע תזוזת קרקע, אלא אם הוגדר הנדסית אחרת. אם תביט בתמונה המוגדלת שאצרף תראה שהמרווח בין הכלונס ל"צמודים" אליו גדולים ממחצית הקוטר. כלומר המרווח הוא לפחות 25 ס"מ.
2. בחלקו העליון של הכלונס נוצר 'בלידינג' – שקיעה של בטון בכלונס לאחר יציקה. הקבלן היה אמור להשלים את הבטון החסר לפני שהוא יוצק את הקורה מעליהם. אם תגדיל את התמונה תגלה שבעצם יש חלל ללא בטון בין חלקו העליון של הכלונס לקורה שנוצקה. כלומר חוץ מהעובדה שהכלונס לא נושא את הקורה (עליה יבנו את גג החניון) ולא את העומס המתוכנן עליו, נוצר חלל דרכו אדמה יכולה לזלוג את תוך החניון מהבניינים הסמוכים.
3. בקומה התחתונה של החניון יש אדמה על הבטון. יתכן שהיא הגיעה מלכלוך שנוצר תוך כדי בניה אבל יכול להיות שזו אדמה שזלגה מראש הכלונס (מהאין חיבור בין הכלונס והקורה) , מצידי הכלונס או מהחלק התחתון של החניון.
שלושת האפשרויות האלה לזליגת קרקע מהבניינים הסמוכים ולבור שיפער.