עיריית כפר סבא רושמת הישג חשוב בזירה התכנונית: בעקבות ערר שהגישה נגד מגבלות תכנון במרחב המטרו, הושגה פשרה עם הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז – במסגרתה יוכלו גם מבנים ותיקים המצויים בתוך מרחבי תוואי המטרו לעבור התחדשות בניינית.
הפשרה מתייחסת למגרשים המכונים "מגרשים כלואים" – בניינים ותיקים בלב העיר, שבשל קרבתם לתוואי המטרו לא ניתן היה לחדש אותם. על פי ההבנות שהושגו בדיון שנערך לאחרונה, יתאפשר חידוש מבנים אלה בתוך גבולות המגרש בלבד, מבלי לשנות ייעודי קרקע או לפגוע בתכנון התחבורתי העתידי.
בעקבות הפשרה, הודיעה עיריית כפר סבא כי היא תמשוך את הערר שהגישה. את ההחלטה הרשמית צפויה לקבל מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ביום רביעי הקרוב (30.7.25), אז תונח ההסכמה להכרעת חברי המליאה.
גם השכנות מרוויחות? השפעה פוטנציאלית על השרון כולו
ההחלטה מהווה תקדים שעשוי להשפיע גם על ערים נוספות שבהן עובר תוואי המטרו – בהן רעננה, הוד השרון והרצליה – שגם אצלן נתקעו פרויקטים של התחדשות עירונית בשל מגבלות דומות. ברשויות אלה עוקבים בדריכות אחר ההסכמות שנרקמו בכפר סבא, ובוחנים האם יוכלו לדרוש גמישות תכנונית דומה מהוועדות המחוזיות.
מה המשמעות לדיירים?
הפשרה תאפשר לדיירי בניינים ותיקים – שאינם חלק מתוכניות פינוי-בינוי רחבות היקף – לשדרג את המבנים הקיימים: חיזוק, הוספת מעלית, שיפוץ, נגישות ושיפור תשתיות. בעירייה מדגישים כי מדובר בצעד חיוני לשיפור איכות החיים, תוך שמירה על אינטרס הציבור ומניעת הזנחה של אזורים שלמים בשל אילוצים תחבורתיים עתידיים.
רקע: התנגדות תקיפה להגבלות בטבעת המטרו
המהלך משתלב במדיניות תקיפה של עיריית כפר סבא מול מה שהיא רואה כפגיעות תכנוניות בשם המטרו. כזכור, לאחרונה הגישה העירייה עתירה לבג"ץ נגד הקמת תחנת הכוח ריינדיר, בטענה לפגיעה סביבתית וביטחונית. במקביל, היא מבקשת לקדם פיתוח עירוני בר-קיימא עבור תושבי העיר, מבלי להיכנע באופן עיוור לתכתיבים תשתיתיים.
עו״ד דן הלפרט (הלפרט ושות׳ משרד עורכי דין ונוטריון המתמחים בהתחדשות עירונית):
״כפר סבא מקדמת תוכנית להתחדשות בניינית במרכז הוותיק של העיר. מדובר ביוזמה מבורכת של העירייה שתאפשר לבצע פרויקטי התחדשות עירונית גם ברמת הבניין הבודד דבר שמהווה פתרון לבניינים שלא יכולים להצטרף למתחמי פינוי בינוי.
אלא, שהועדה המחוזית החליטה להחריג חלק מהמבנים הוותיקים מהתוכנית (ולא לאפשר להם התחדשות בניינית) בשל הקרבה שלהם לציר המטרו. העיריה לא ויתרה והגישה ערר וכעת התבשרנו על פשרה שהושגה לפיה כן יאפשרו לבניינים הוותיקים הללו להתחדש במסגרת התחדשות בניינית. זו בשורה של ממש והישג חשוב לעיריה. צריך להבין שהחרגת הבניינים הוותיקים הקרובים לציר המטרו מהתוכנית להתחדשות ביניינית היתה חורצת את גורלם לעד ככאלה שלא יוכלו לעשות התחדשות עירונית ובמילים בוטות יותר היתה מפקירה אותם (ללא ממ״דים וללא חיזוק מפני רעידות אדמה) לסיכוני החיים במדינת ישראל״