שדה התעופה האזרחי בהרצליה, מהקרקעות היקרות והמשפיעות ביותר בלב אזור הביקוש, לא יפונה ביוני 2024 כפי שתוכנן. רשות מקרקעי ישראל ומשרד התחבורה סיכמו על דחיית הפינוי לשנת 2027, אך *משרד האוצר מסרב לחתום על ההסכם*, ועקב כך עוכבו גם המכרזים לשיווק הקרקע. המשמעות: דחייה בלתי מוגבלת של אחד מפרויקטי הבינוי הגדולים באזור המרכז.
הקרקע מוכנה, המכרזים פורסמו – אבל המדינה עוצרת
שדה התעופה בהרצליה משתרע על כ-800 דונם, ומהווה שטח נדל"ן נדיר סמוך לצירי תנועה מרכזיים, תחנת רכבת קיימת ותוואי מטרו מתוכנן. במקום השדה אמורה לקום *שכונת "קריית המסלול"*, שתכלול כ-2,000 יחידות דיור, שטחי מסחר, מוסדות ציבור ופארק עירוני רחב היקף. ארבעה מכרזים של רשות מקרקעי ישראל כבר פורסמו בתחילת 2025, חלקם לדירות בשכירות ארוכת טווח ודיור מוגן.
לפי הודעת רמ"י, המכרזים כוללים:
• *1,915 יחידות דיור*, מתוכן 574 להשכרה לטווח ארוך (במסגרת "דירה להשכיר")
• *כ-350 יחידות לדיור מוגן*
• *33 אלף מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה*
• *פארק עירוני בשטח של כ-21 דונם*
• *מערכת תשתיות עירונית חדשה* שתתממשק עם תוואי תחבורה עתידי
"עיריית הרצליה ורמ"י מנהלות מו"מ להסכם גג לפינוי"
בהודעה שפרסמה עיריית הרצליה בדצמבר 2024 נכתב כי:
"עיריית הרצליה ורשות מקרקעי ישראל מנהלות משא ומתן לחתימה על הסכם גג לפינוי שדה התעופה הרצליה, ובניית כ-15 אלף יחידות דיור בהרצליה צפון."
לצד זאת, טרם גובשה מסגרת תקציבית מוסכמת שתאפשר את הפינוי בפועל, במיוחד לאור הצורך במציאת פתרון חלופי לפעילות התעופה הקיימת – נושא שנמצא במחלוקת תקציבית בין האוצר לרמ"י.
משרד האוצר תוקע את ההסכם – והדיור תקוע
למרות שהוותמ"ל כבר אישרה את תכנית תמ"ל 1083 (שכונת "קריית המסלול") עוד בשנת 2018, ולמרות עקרונות הסכמה שנחתמו בין רמ"י למשרד התחבורה – באוצר טרם חתמו על הסכם המימון שיאפשר את הפינוי בפועל.
גורמים ממשלתיים טוענים כי משרד האוצר מעכב את ההסכם בשל מחלוקות על תקציב הפינוי, סוגיית חלוקת ההכנסות העתידיות מהקרקע ושאלת הכדאיות הכלכלית של פינוי השדה.
מקור ממשלתי המעורב בתכנון הפרויקט:
"הביקוש לדירות בהרצליה והשרון לא פוחת, ויש פה פוטנציאל לדיור איכותי עם תשתיות מתקדמות – אבל המדינה פשוט לא סוגרת פינה."
מה כוללת תוכנית "קריית המסלול"?
לפי כתבה שפורסמה באתר "מיקומי", שכונת "קריית המסלול" צפויה לכלול:
• בנייה של *כ-2,000 דירות* במגדלים של עד 30 קומות
• שכונה ירוקה עם *פארק עירוני מרכזי*
• *מערכת דרכים חדשה* שתתחבר לכביש 531 ולתחנת רכבת קיימת
• *מוסדות חינוך וציבור*
• תמהיל דירות מגוון: דירות קטנות, דיור להשכרה, ודיור מוגן
📎 לקריאה מלאה:
למרות תכנון מפורט, אישורי ותמ"ל ופרסום מכרזים – הפרויקט ממשיך להתעכב בשל מחלוקת בין רשות מקרקעי ישראל, משרד התחבורה ומשרד האוצר.
כל עוד ההסכם לא נחתם, הקרקע תישאר חסומה, ושכונת הענק – שיכולה לספק מענה לבעיית הדיור במרכז – תישאר בגדר חלום נדל"ני מתעכב.