fbpx
				
					<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Ads: 456021424 -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-456021424"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'AW-456021424');
</script>
				
			
הות"ל החליט לקדם את בניית תחנת הכוח בכפר סבא

הות"ל החליט לקדם את בניית תחנת הכוח בכפר סבא

למרות התנגדות השרים והרשויות המקומיות הסמוכות, החליטה וועדה הארצית לתשתיות לאומיות להגיש מחדש שתי תוכניות להקמת תחנות כוח המופעלות בגז טבעי בחדרה וכפ"ס
תחנת כח כפר סבא
הלחץ הציבורי לא עזר ההחלטה על הקמת תחנת הכח עולה להחלטת ממשלה

הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (הוות"ל),בראשות נתן אלנתן, החליטה להגיש מחדש לאישור הממשלה שתי תכניות להקמת תחנות כוח המופעלות בגז טבעי – תחנת הכוח המזרחית – ריינדיר – תת"ל 91 בכפר סבא, ואו.פי.סי חדרה – תת"ל 20ב'.

הוועדה ציינה בהחלטתה שהיא סבורה גם כי לא יהיה נכון לקדם הסמכות להקמת יחידות ייצור חדשות טרם אישורן של תחנות אלה. "לאור הנתונים שהוצגו לוועדה על ידי נציגי מנהל התכנון , לפיהם יש צורך בתוספת ייצור קונבנציונלי של 5,400-9,000 מגה ואט עד לשנת 2040, ואף לשנת 2030, יש להגיש מחדש את שתי התוכניות לאישור הממשלה", נכתב בהודעה של מנהל התכנון.

שר האנרגיה אלי כהן ומנכ"ל משרדו ביקשו לדחות פעם נוספת את הדיון שהתקיים היום בוות"ל, וכי הצעד גרר ביקורת קשה מצד מנכ"ל משרד התכנון, רפי אלמליח, שכתב כי "משרד האנרגיה החליט להחשיך את גוש דן". יו"ר הוות"ל ומטה התכנון הלאומי, אלנתן, אמר אתמול כי "מי שירים את ידו נגד, יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית".

בשנת 2020 הגישה עיריית כפר סבא יחד עם כ-17 רשויות נוספות  עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד תת"ל 91. בעתירה דרשו הרשויות לחשוף מידע ומסמכים רלוונטיים הקשורים בהקמת תחנת הכוח "מפגש השלום" הנמצאת מזרחית לעיר כפר סבא.  בעקבות לחץ רשויות המקומיות, החליטה הממשלה להימנע מהקמת תחנות כוח חדשות (וכפתרון לכך ניתנה העדפה להרחבת תחנות כוח קיימות). החלטה זו הייתה אמורה להביא לביטול התוכנית להקמת תחנת הכוח באיזור.

בנובמבר 2019 החליטה מליאת הוות"ל להגיש לאישור הממשלה את תת"ל 91 – תחנת הכוח המזרחית (ריינדיר) וביום 27.12.21 החליטה להגיש את תת"ל 20 ב' – הרחבת תחנת הכוח OPC בחדרה. שתי התוכניות, יחד עם תת"ל 98 (תחנת הכוח קסם) ותת"ל 11 ב' (הרחבת תחנת הכוח דוראד),הוגשו לאישור הממשלה ונדונו בה ביום 28.5.23.

בנובמבר 2023 הועברה למנכ"ל מנהל התכנון פנייה של מנכ"ל משרד האנרגיה, לפיה "להערכת משרד האנרגיה והתשתיות, בהתבסס על תחזיות שנערכו בין היתר על ידי חברת ניהול מערכת החשמל (נגה),במהלך העשור הקרוב 2030-2040 נדרשת תוספת מצטברת של כ-8,000 מגה ואט. בשלב ביניים עד להשלמת עבודת הצוות ניתן לקבוע שקיים צורך במינימום 4,000 מגה ואט במהלך העשור הבא. עמדה זו מגובה על ידי הרגולטור – רשות החשמל".

בינואר 2024 התקבל מסמך מחברת "נגה ניהול מערכת החשמל בע"מ", חברה ממשלתית לניהול מערכת החשמל הארצית, ובו נכתב כי על מנת לממש את הצורך לאספקת חשמל למשק ולגוש דן בהקדם האפשרי, ולמען התחרות, יש לאפשר ל-3 תחנות – קסם, ריינדיר ואו.פי.סי להתחרות ביניהן, ולכן ההמלצה לוות"ל ולממשלה היא לאשר את שלושתן. עוד נכתב כי לפי תוכנית הפיתוח לשנת 2040 יהיה צורך לכל הפחות ב-2 מתוך 3 התחנות ואולי אף בכולן".

תנת הכח חדרה
תחנת הכח חדרה צילום אתר החברה

ממטה המאבק של ראשי רשויות השרון והשומרון נמסר: "רק לפני פחות משנה הממשלה עצמה התנגדה להקמת תחנת הכוח המסוכנת הזו, שמאיימת על מעל חצי מיליון מתושבי האזור. לא יתכן שאינטרסים כלכליים פרטיים יקודמו על פני טובת הציבור וראוי שההליך בו נקטו היזמים יעבור בדיקה עמוקה ואחראית.

"מאכזב שהות"ל בוחר לפגוע בבריאות הציבור, באיכות הסביבה, בביטחון התושבים וביעדים הסביבתיים החשובים של מדינת ישראל.
אנו ראשי רשויות בשרון ובשומרון, יהודים וערבים, מהערים ומההתיישבות הכפרית, מאוחדים בצורה תקדימית. לא ניתן לתחנה לקום ולפגוע בתושבינו ובדורות הבאים. נמשיך ונפעל בכל החזיתות נגד הקמת תחנת הכוח ולקידום אנרגיות מתחדשות כפי שהציבור בישראל ראוי להן. נדון יחד בצעדינו להורדת הנושא מסדר היום".

עוד כתבות
כתבות נוספות שהועלו ללוח נמצאות לפנייך
רוצים לפרסם?
צרו איתנו קשר
שם מלא
טלפון
אימייל
פרטי / קבלן / מתווך
סיבת יצירת קשר

תפריט נגישות

דברו איתנו

משרד תיווך או קבלן צרו איתנו קשר לפרסום מיידי באתר

שם מלא
טלפון
אימייל
פרטי / קבלן / מתווך
סיבת יצירת קשר