הוועדה המחוזית מרכז אישרה להפקדה את אחת מתוכניות ההתחדשות הגדולות בכפר-סבא: פינוי מפעלי קניאל ובר-און, והקמת שכונת מגורים ותעסוקה חדשה בצפון-מערב העיר – בממשק ישיר לשכונת כפר סבא הירוקה ולכביש 4.
אלא שבתוך פחות משנה, בעיריית כפר-סבא עברו מברכת דרך – להתנגדות רשמית.
החזון: מעיר תעשייה לשכונה אורבנית בגבול כביש 4
שטח התוכנית הוא כ-61.5 דונם, בצמידות לרחובות פריבר, ספיר, אנגל ולוי.
התכנון כולל:
- 880 יחידות דיור, מהן 100 לשכירות ארוכת-טווח
- 500 יחידות דיור מוגן במגדל ייעודי
- כ-98,800 מ"ר תעסוקה, ועוד מסחר רחוב
- מבני ציבור ו-7.6 דונם שטח ציבורי פתוח
הבינוי:
מרקמי עד 10 קומות, לצד מגדלי מגורים עד 26 קומות ו-מגדל מיוחד לדיור מוגן בגובה 30 קומות.
שלושה מגרשי תעסוקה יתירו בנייה עד 19 קומות.
המתכננים מדגישים את קרבת השטח לתחנות המטרו העתידיות “תדהר” ו”דיפו”, במסגרת תמ”א 70 – מה שמייצר ציפייה ל"עירוב שימושים מבוסס מסילה".
בהתחלה: תמיכה והמלצה להפקדה
ב־2024 המליצה הוועדה המקומית כפר-סבא להפקיד את התוכנית, בתנאי לבחינה תחבורתית והתקדמות תכנון כביש 541 – כביש הרוחב שיחבר את כביש 4 למערב כפר-סבא, ויפתח מוצא נוסף צפונית-מערבית לעיר.
ברבעון האחרון של 2025 הוועדה המחוזית כבר פרסמה את ההפקדה – והחלה ספירת ההתנגדויות.
כעת: התנגדות רשמית והאצבע מופנית לפקק
ב-9 בדצמבר 2025 התכנסה הוועדה המקומית מחדש – וקיבלה החלטה פה-אחד להגיש התנגדות מנומקת לתוכנית שהופקדה.
הטענה המרכזית: אין שום פתרון תחבורתי שיאפשר מימוש 1,380 יחידות דיור בפועל, כולל הדיור המוגן.
על פי מודל תנועתי שהציגה העירייה:
- כיום יוצאים כ-500 כלי רכב בשעת שיא בוקר משכונת כ"ס הירוקה מערבה (דרך מנחם בגין וצומת רעננה-כפ״ס צפון).
- לאחר מימוש מתחם קניאל – המספר יקפוץ ל-950 כלי רכב, כמעט הכפלה.
הוועדה מזהירה ל-“כשל תנועתי חמור”, זחילה לאורך רחוב ספיר, וחסימה בפועל של היציאה הצפון-מערבית מהעיר.
הקו האדום של העירייה: בלי כביש 541 – אין היתר
לראשונה מוצגת דרישה נוקשה:
תנאי לקבלת היתר בנייה ראשון – תחילת עבודות על כביש 541 המערבי.
העירייה טוענת כי המטרו לא רלוונטי ל-20 שנה הקרובות, ולכן הסתמכות עליו כמקדם תחבורה – איננה מעשית.
צפיפות חריגה וגובה מגדלים – גם זה על השולחן
מעבר לתנועה, העירייה מבקשת לחתוך את גובה המגדלים ל-17 קומות מגורים, בהתאמה לתוכנית המתאר העירונית.
בתחום הצפיפות – כפר-סבא התריעה שהתוכנית חורגת מהרף של 700 יח”ד באזור זה, ונעה סביב 50 יח"ד לדונם נטו, לעומת 41 בתוכנית המתאר.
הפוליטיקה: מה שאושר ברוב – מנותב להתנגדות פה-אחד
את ההחלטה להגיש התנגדות חתמו יחד:
- ראש העיר רפי סער
- סגניו וחברי הקואליציה
- האופוזיציה (הדר לביא, נדב לויטה)
עבור הציבור – מדובר בתסריט הפוך: תוכנית שאושרה, שווקה כהישג, וכעת מסומנת כ”פצצת תנועה”.
משמעות לנדל"ן: עצירה בשלב היתרים
אם דרישת 541 תתקבל – הפרויקט ייכנס להמתנה, משום שכביש רוחב הוא הליך תכנוני-ביצועי רב-שנתי.
אם הוועדה המחוזית תדחה את דרישת כפר-סבא – ייתכן עימות תכנוני ואף פנייה לאמצעים משפטיים.
מה הלאה?
- 2026 – שנת ההתנגדויות
- 2027–2028 – הפקדת תיקונים/אישור
- ביצוע תחבורתי? עדיין ללא אופק
- המטרו – לא לפני שנות ה-40 של המאה
בקיצור: ההתחדשות מוכנה על הנייר – הכבישים לא.