<!-- Global site tag (gtag.js) - Google Ads: 456021424 -->
<script async src="https://www.googletagmanager.com/gtag/js?id=AW-456021424"></script>
<script>
  window.dataLayer = window.dataLayer || [];
  function gtag(){dataLayer.push(arguments);}
  gtag('js', new Date());

  gtag('config', 'AW-456021424');
</script>
				
			
תוכנית קניאל-בראון הופקדה – והעירייה מתהפכת ומתנגדת כפר סבא בצומת דרכים

תוכנית קניאל-בראון הופקדה – והעירייה מתהפכת ומתנגדת כפר סבא בצומת דרכים

התוכנית מציעה להמיר את מתחם מפעלי קניאל ובר-און לשכונת מגורים ותעסוקה בצפון-מערב כפר־סבא, אך בחינת ההשפעות התחבורתיות הובילה את הוועדה המקומית לדרוש תנאי מקדים של פתרון תשתיתי לפני היתרי בנייה
כפר סבא תתחדשי, אושרה להפקדה תכנית קניאל בראון
הדמיה של תוכנית במתחם קניאל בכפר סבא (משרד כנען שנהב)

הוועדה המחוזית מרכז אישרה להפקדה את אחת מתוכניות ההתחדשות הגדולות בכפר-סבא: פינוי מפעלי קניאל ובר-און, והקמת שכונת מגורים ותעסוקה חדשה בצפון-מערב העיר – בממשק ישיר לשכונת כפר סבא הירוקה ולכביש 4.
אלא שבתוך פחות משנה, בעיריית כפר-סבא עברו מברכת דרך – להתנגדות רשמית.

החזון: מעיר תעשייה לשכונה אורבנית בגבול כביש 4

שטח התוכנית הוא כ-61.5 דונם, בצמידות לרחובות פריבר, ספיר, אנגל ולוי.
התכנון כולל:

  • 880 יחידות דיור, מהן 100 לשכירות ארוכת-טווח
  • 500 יחידות דיור מוגן במגדל ייעודי
  • כ-98,800 מ"ר תעסוקה, ועוד מסחר רחוב
  • מבני ציבור ו-7.6 דונם שטח ציבורי פתוח

הבינוי:
מרקמי עד 10 קומות, לצד מגדלי מגורים עד 26 קומות ו-מגדל מיוחד לדיור מוגן בגובה 30 קומות.
שלושה מגרשי תעסוקה יתירו בנייה עד 19 קומות.

המתכננים מדגישים את קרבת השטח לתחנות המטרו העתידיות “תדהר” ו”דיפו”, במסגרת תמ”א 70 – מה שמייצר ציפייה ל"עירוב שימושים מבוסס מסילה".

בהתחלה: תמיכה והמלצה להפקדה

ב־2024 המליצה הוועדה המקומית כפר-סבא להפקיד את התוכנית, בתנאי לבחינה תחבורתית והתקדמות תכנון כביש 541 – כביש הרוחב שיחבר את כביש 4 למערב כפר-סבא, ויפתח מוצא נוסף צפונית-מערבית לעיר.
ברבעון האחרון של 2025 הוועדה המחוזית כבר פרסמה את ההפקדה – והחלה ספירת ההתנגדויות.

כעת: התנגדות רשמית והאצבע מופנית לפקק

ב-9 בדצמבר 2025 התכנסה הוועדה המקומית מחדש – וקיבלה החלטה פה-אחד להגיש התנגדות מנומקת לתוכנית שהופקדה.
הטענה המרכזית: אין שום פתרון תחבורתי שיאפשר מימוש 1,380 יחידות דיור בפועל, כולל הדיור המוגן.

על פי מודל תנועתי שהציגה העירייה:

  • כיום יוצאים כ-500 כלי רכב בשעת שיא בוקר משכונת כ"ס הירוקה מערבה (דרך מנחם בגין וצומת רעננה-כפ״ס צפון).
  • לאחר מימוש מתחם קניאל – המספר יקפוץ ל-950 כלי רכב, כמעט הכפלה.

הוועדה מזהירה ל-“כשל תנועתי חמור”, זחילה לאורך רחוב ספיר, וחסימה בפועל של היציאה הצפון-מערבית מהעיר.

הקו האדום של העירייה: בלי כביש 541 – אין היתר

לראשונה מוצגת דרישה נוקשה:

תנאי לקבלת היתר בנייה ראשון – תחילת עבודות על כביש 541 המערבי.

העירייה טוענת כי המטרו לא רלוונטי ל-20 שנה הקרובות, ולכן הסתמכות עליו כמקדם תחבורה – איננה מעשית.

צפיפות חריגה וגובה מגדלים – גם זה על השולחן

מעבר לתנועה, העירייה מבקשת לחתוך את גובה המגדלים ל-17 קומות מגורים, בהתאמה לתוכנית המתאר העירונית.
בתחום הצפיפות – כפר-סבא התריעה שהתוכנית חורגת מהרף של 700 יח”ד באזור זה, ונעה סביב 50 יח"ד לדונם נטו, לעומת 41 בתוכנית המתאר.

הפוליטיקה: מה שאושר ברוב – מנותב להתנגדות פה-אחד

את ההחלטה להגיש התנגדות חתמו יחד:

  • ראש העיר רפי סער
  • סגניו וחברי הקואליציה
  • האופוזיציה (הדר לביא, נדב לויטה)

עבור הציבור – מדובר בתסריט הפוך: תוכנית שאושרה, שווקה כהישג, וכעת מסומנת כ”פצצת תנועה”.

משמעות לנדל"ן: עצירה בשלב היתרים

אם דרישת 541 תתקבל – הפרויקט ייכנס להמתנה, משום שכביש רוחב הוא הליך תכנוני-ביצועי רב-שנתי.
אם הוועדה המחוזית תדחה את דרישת כפר-סבא – ייתכן עימות תכנוני ואף פנייה לאמצעים משפטיים.

מה הלאה?

  • 2026 – שנת ההתנגדויות
  • 2027–2028 – הפקדת תיקונים/אישור
  • ביצוע תחבורתי? עדיין ללא אופק
  • המטרו – לא לפני שנות ה-40 של המאה

בקיצור: ההתחדשות מוכנה על הנייר – הכבישים לא.

עוד כתבות
כתבות נוספות שהועלו ללוח נמצאות לפנייך
רוצים לפרסם?
צרו איתנו קשר
שם מלא
טלפון
אימייל
פרטי / קבלן / מתווך
סיבת יצירת קשר

תפריט נגישות

דברו איתנו

משרד תיווך או קבלן צרו איתנו קשר לפרסום מיידי באתר

שם מלא
טלפון
אימייל
פרטי / קבלן / מתווך
סיבת יצירת קשר